Sluta klicka – börja läsa!

Eller ska jag säga: tänk? Är hela ölvärlden verkligen så pantad? Är det bara klick som räknas? Bilder. Skojiga bilder helst. Bilder med öl på. Bilder med öl och brudar. Roliga bilder. Hajpade öl. Lätt. Slappt och hjärndött.

Trenden är tydlig. När jag lägger ut något på facebook så kan jag ju se hur många som kollat. Google. Kontrollsamhället. Visst, men det är en annan diskussion. Jag kan, självklart, se hur många som gillat det jag lagt ut också. Resultatet borde få er att skämmas.

Bilder på skummande, helst hajpade, öl eller varumärken på ”craft” – utan budskap –  får gärna minst 30-40 klick. Länkar till seriösa artiklar och/eller böcker om öl genererar i snitt 0-5 klick (varav ca 50% är personer jag känner hyfsat väl).

Jag skäms. Ärligt. Och det är inte jag som borde skämmas.

Är ”ölrevolutionen” så ytlig så vill jag inte vara en del av den.

Tror ni att jag överdriver? Att det är någon slags gnällig, spontan, tillfällig undersökning? Nix. Beer & Beyonds facebooksida har varit igång i över ett år nu. Jag har snart 1 000 följare. Det är inte ens en trend. Det är vardag. Rutin. Sanning. Verklighet. Vetenskap. This is it.

Pinsamt.

Jag borde kanske ge upp. Har man en befolkning bestående av närmare en femtedel som röstar på Sverigedemokraterna så borde man kanske inte bli förvånad. Folk är dumma i huvudet. Sverige är ett skitland vare sig man dricker ”Stor stark” eller Brekeriet. Det gör ingen skillnad. Uppenbarligen. Om ”mikro” bara är en trend, ett ”brand” så spelar det ingen som helst roll. Ingen alls.

Jag ville så gärna tro att det gjorde någon skillnad för inte så länge sedan. Jag hade höga förhoppningar. Jag trodde folk kunde – ville – läsa och tänka. Själva.

Jag hade fel.

2 thoughts on “Sluta klicka – börja läsa!

  1. Ja kanske ges svaret på inläggets anda i övre vänstra hörnet där det lyder:
    “Ölet gör människan slö, dum och impotent” – Rikskansler Otto von Bismarck

    Skämt åsido, du skriver tänkvärda rader och naturligtvis har du kommit något på spåren, att många klickar och gillar utan att läsa. Många har inte tid, tar sig inte tid, har andra saker att klicka på. Men jag hoppas ändå att intresset är här för att stanna.

    I mitt fall är läsande i sig större än intresset för just öl. Kanske just därför hamnade jag här och lämnar avtryck, trots att jag inte längre är på FB.

    Beer week och ölmässa stundar, detta är ljuvliga tider, och fler ales än vanligt kommer att slinka ner misstänker jag.

    God kväll på sig redaktörn och kör på, din folkbildning är en god gärning.

  2. Tack för dina vänliga ord, Sebastian! De sporrar och inspirerar. Vi ses på barrikaderna 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *